
چرا محتوا برای سئو سایت حیاتی است؟

اگر در وبسایت خود محصولاتی را میفروشید و یا خدماتی را ارائه میکنید، حتما خوب میدانید که برای دیده شدن و افزایش نرخ فروشتان، به سئو وب احتیاج دارید. مطمئنا تا به حال مطالب زیادی را درباره این که خدمات سئو و بهینه سازی سایت چیست و چرا اهمیت دارد نیز خواندهاید.
بنابراین می دانیم سرتان از این مفاهیم پر شده است و دیگر نیازی به تکرار آن ها نیست! اما آیا میدانستید برای گرفتن ترافیک و جذب مخاطب راه ساده تری وجود دارد؟ آیا فکر میکردید که یک محتوای سئو شده آنقدر به بهبود سئو یا بهینه سازی وب سایت کمک کند؟
اصلا این محتوایی که میگوییم به چه معنی است؟!
هر کدام از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی احتمالا برداشت متفاوتی از این سوال دارند. به عنوان مثال محتوا برای یک وبسایت خبری، متن های خبری است که منتشر می شود، در حالی که ادمین یک پیج اینستاگرام محتوا را عکس و ویدئو میداند.
رابطه تنگاتنگ سئو و محتوا چیست؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال، بهتر است برگردیم به چندین دهه قبل، سال ۱۹۹۸ که لاری پیج و سرگی برین موتور جستجوی گوگل را راه اندازی. این دو در همان ابتدای کار هدف و ماموریت بنیانگذاری گوگل را این گونه توضیح دادند:
“سازمان دهی کردن اطلاعات جهانی و در دسترس قرار دادن آن برای تمامی مردم جهان”
ویژگی محتوای محبوب گوگل چیست؟
گوگل راهکارهایی درباره تولید محتوای درجه یک و مورد پسند کاربران به ما داده و چند ویژگی یک محتوای خوب و لایق گرفتن رتبه بالا را مشخص کرده است:
- مفید و آموزنده
- باارزشتر و سودمندتر از وب سایت های دیگر
- معتبر
- با کیفیت
- درگیر کننده مخاطب
اما تولید محتوایی که مفید، معتبر و … باشد، تنها چاره کار نیست! گوگل برای رتبه دادن به فاکتورهای دیگری در محتوای شما احتیاج دارد. تمامی این ویژگی هایی که گفته شد تنها مخاطب را راضی نگه میدارد! اما قبل از همه این ها، برای این که محتوای شما در صفحه اول گوگل نمایش داده شود و کاربران آن را ببینند، باید بهینه سازی شود. مهم ترین اصل در تولید محتوای سئو شده مخاطب محور بودن آن است. تکنیک هایی برای تولید محتوای سئو شده و مخاطب محور وجود دارد که با رعایت آن ها میتوان به راحتی از گوگل رتبه گرفت.
چگونه محتوای سئو شده تولید کنیم؟
تا اینجا درباره اهمیت محتوا برای سئو سایت صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که محتوا علاوه بر این که باید مفید، ارزشمند و با کیفیت باشد، باید از اصول سئو نیز پیروی کند. دلیل آن هم مشخص است: محتوایی که بهینه سازی نشده باشد، رتبه نمیگیرد. به همین سادگی!
اهمیت تولید محتوای سئو شده همان دلیلی است که بسیاری از صاحبان وب سایت برای انتشار محتوای مناسب و رتبه گرفتن از گوگل به شرکت های سئو کار مراجعه می کنند.
این شرکت ها با استخدام محتوا نویسان حرفه ای که به خوبی با اصول سئو آشنایی دارند، به وب سایت ها در انتشار محتوای بهینه سازی شده کمک میکنند. در ادامه راهکارهایی را برای تهیه محتوای مخاطب محور بررسی می کنیم.
استفاده از کلمات کلیدی
از آن جایی که قصد ما تولید محتوای مخاطب محور است، استفاده از کلمات کلیدی که مخاطب آن را در گوگل سرچ میکنند به دیده شدن هر چه بیشتر محتوا کمک میکند. برای این کار ابتدا باید با استفاده از ابزارهای مختلف گوگل تحقیق کلمه کلیدی انجام شود. برای تعیین کلمات کلیدی چند توصیه به شما داریم:
بر روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید.
از انتخاب کلمات کلیدی با دشواری و رقابت بالا بپرهیزید.
از ابزار تحقیق کلمه کلیدی مطمئن استفاده کنید.
بر اساس کلمات کلیدی تعیین شده محتوای خود را بنویسید.
تمرکز بر روی عنوان اصلی و کلمات کلیدی
هنگامی که شروع به نوشتن میکنید، خیلی مهم است که در ادامه نوشتهتان از موضوع اصلی منحرف نشوید. مخاطب بر اساس عنوان محتوا تصمیم میگیرد که متن را بخواند یا خیر.
هنگام خواندن نوشته نیز هدفی را در سر دارد و به دنبال اطلاعات مورد نظر خود میگردد. بنابراین دلش میخواهد آن چیزی را به دنبالش است بخواند نه هر چیزی که به فکر شما میرسد! یادتان نرفته است که یکی از اصول مهمی که گوگل در هر محتوایی به آن توجه میکند، مرتبط بودن است؟
اضافه کردن بک لینک ها به متن
اگر یادتان باشد گفتیم که یکی از ویژگی های مهم برای محتوای مورد پسند گوگل و کاربر معتبر بودن آن است. با اضافه کردن لینک های معتبر، مورد اعتماد و با آتوریتی بالا هم به گوگل و هم به کاربر ثابت میکنید متنی که نوشته شده است، اطلاعاتی مستند و معتبر دارد.
خوانایی متن
درصد بیشتری از خواننده های وب سایت شما، افرادی هستند که از دیدن پاراگراف های بلند و طولانی خسته می شوند و هیچ گاه به آخر پاراگراف نمی رسند. به همین خاطر توصیه می شود متن محتوا را به چندین پاراگراف با حداکثر ۴ خط تقسیم کنید. برای این کار از هدینگ های H1، H2 و … استفاده کنید.
همان طور که ابتدای مقاله توضیح داده شد، محتواها مانند میانبرهایی در مسیر بهینه سازی وب سایت هستند که با کمک آن ها می توان رنک بالایی به دست آورد. اما گرفتن رتبه با کمک محتوای سئو شده نیازمند رعایت قوانین و اصول خاصی است که باعث می شود گوگل به محتوای شما اعتماد کرده و با دادن رتبه بالا به آن، متن یا نوشتهتان را به کاربران نشان دهد.
مقالات مرتبط
طراحی سایت فروشگاهی وردپرس(مبتدی)
چگونه مشکل کپشن یا زیرنویس فارسی پست را در اینستاگرام حل کنیم؟
حذف نمایش لایک در آپدیت جدید اینستاگرام
گوگل AMP چیست و چگونه میتوانید از آن برای وبسایتتان استفاده کنید؟